Artist


홍정호

Hong, jeongho

백두대간Ⅰ

114×84, 한국화 물감+화선지+먹, 2019


백두대간은 내가 수묵 그리고 전통의 현대화라는 화두를 풀어내는데 있어 내게는 중요한 모티브다. 전통적 계승이 아닌 새로운 방법과 내면 깊이 공감 할 수 있는 울림의 상징이 곧 백두대간이기 때문이다.백두산에서부터 시작하여 금강산 오대산 설악산 태백산을 거쳐 지리산까지 1400km에 달하는 장중하게 이어진 우리나라의 큰 산 줄기, 그 산맥을 타고 흐르는 정신적 기운 뿐 아니라 계절의 변화 천태만상의 기암괴석 변화무쌍하게 조화의 극치를 이루는 온갖 형상에 이르기까지 대간에 내재된 모든 것 들을 담아내기 위한 작업을 오래전부터 지속하고 있다.


이번 작품인 백두대간은 어느 대간의 특정지역이나 부분을 설명하듯 표현하기보다는 관념적 주관적 사의적으로 대간에 내재된 자연경을 함축 시켜 산의 이미지를 재해석하고 구성하였으며, 먹의 토운의 파장을 대비시켜 화면의 긴장감과 가시적 조형적 경쾌함을 극명하게 표현하는데 열중하였다. 또한 농염적이고 선염적인 먹의 효과적 운용과 강열한 필선의 다양함으로 산의 기운 생동함을 극대화 시키는데 역점을 두었다.



The Baekdudaegan Mountain Range is an important motif for me in solving the topic of modernization of ink and tradition. This is because the Baekdudaegan Mountain Range is a symbol of a new method, not a traditional inheritance, and a resonance that can resonate deeply within. Starting from Mt. Baekdu, Mt. Geumgangsan, Mt.Odaesan, Mt. Seoraksan, Mt. Taebaek, and Mt.Jiri, Korea’s great mountain range extends 1,400km long. Not only is there a spiritual energy flowing through the mountain range, but also seasonal changes, a thousand strangely shaped rocks, and all sorts of things that create the ultimate in harmony.


We have been continuing our work for a long time to capture everything inherent in Daegan, right down to its shape.This work, Baekdudaegan, is a reinterpretation and composition of the image of the mountain by connoting the natural scenery inherent in the Daegan conceptually, subjectively, and ideologically, rather than expressing it as if explaining a specific area or part of the Daegan, and contrasting the waves of the ink clouds. I focused on clearly expressing the tension and visual formative lightness of the screen. In addition, emphasis was placed on maximizing the liveliness of the mountain’s energy through the effective use of rich and radiant ink and the variety of strong strokes.