Artist


장성복

Jang, seongbok

Floating-부유

150×150, Acrylic on Canvas, 2023


나의 작품은 우리의 삶의 부산물인 수도권 쓰레기 처리장이었던 난지도의 생태계를 관찰하며 그 안에서 살아나고 정화시키려는 자연의 끊임없는 노력을 조망해 보고 자연의 경이로움을 표현해 보려는 새로운 시도이다. 산업 혁명 이후로 인간의 삶은 그 이전 수천 년의 삶 보다 엄청난 변화를 겪으며 조상들이 누려보지 못한 풍요로움을 맞보며 살게 됐다. 다른 한편으로는 지구촌 구석구석은 풍요로움의 소산인 쓰레기 처리에 막대한 비용을 지불하고 있으며, 또한 그 처리 장소를 찾지 못해 몸살을 앓고 있는 실정이다. 힘에 부칠 것 같으면서 버려진 땅에서도 싹을 틔우는 자연의 그 놀라운 회생을 위한 노력들은 새로움을 창조하려는 예술가들의 체험적 삶과 깊은 관련성이 있다고 생각된다.


수십 년간 수도권의 쓰레기 집하장이었고 단지 버려진 땅이라는 생각을 했었던 난지도는 자연의 놀라운 생명력을 보여주듯 건강하게 회복되고 있었다. 해질녘, 쓰레기산인 난지도에 쌓여있는 이름 모를 풀들과 나뭇가지들은 석양에 비추어져 몽환적인 색체들의 향연을 보여 주었다. 이러한 자연의 경이로움에 감동하여 깊은 예술적 감흥을 느꼈고 작품으로 제작해 보고 싶다는 강한 충동을 받았다.여러 겹으로 쌓여 있거나 어수선하지만 한편으로는 잘 정리해 놓은 정원처럼 인위적으로 배치된 것 같은 규칙들을 통해 자연이 가지고 있는 치유의 능력을 인간에게 전해주

려는 암묵적 메시지(Message)를 느꼈고 그것들을 바라보며 Floating(부유)라는 제목도 즉각적으로 떠 올렸다.내 그림 속에 표현된 복잡한 이미지들은 단지 대상을 사실적으로 표현 하려는 시도에 국한되지 않는다. 


우리의 삶속에 감추어진 다양한 변화들 예를 들면, 일몰의 장엄함을 함축적으로 표현해 내려한 작품이다. 무한공간의 추상적인 이미지 속에서 지우기와 덧칠하기로 존재의 생성과 소멸을 반복하며 구체적인 형상이 살아나기도 한다. 그리고 거기에서 상징, 은유, 암시라는 복합적인 의미체계를 형성해 낸다. 표현하려는 주제는 땅이다. 하지만 구체적인 형상 보다는 추상적인 표현에 더 큰 의미를 부여하면서 회화적인 환영을 추적해 들어간다. 화면을 분할하는 기하학적 패턴의 구성을 시도하고 어디에도 걸림이 없는 자유로운순수추상을 즐기는 것이다.



My work is a new attempt to express the wonders of nature by observing the ecosystem of Nanjido, which was a waste disposal site in the metropolitan area, a by-product of our lives, and to view nature’s endless efforts to revive and purify it. Since the Industrial Revolution, human life has undergone tremendous changes compared to the lives of thousands of years before, and we have come to live with an abundance that our ancestors have

never enjoyed. On the other hand, every corner of the world is paying enormous costs to dispose of waste, a product of abundance, and is also suffering from difficulty finding a place to dispose of the waste. I believe that nature’s amazing efforts to rejuvenate itself, sprouting even in abandoned land despite seemingly overwhelming efforts, are deeply related to the experiential lives of artists who seek to create something new. 


Nanjido, which had been a waste collection point in the metropolitan area for decades and was thought to be just an abandoned land, was recovering healthily, showing the amazing vitality of nature. At sunset, the nameless grasses and tree branches piled up on Nanjido, a mountain of garbage, were illuminated by the setting sun, showing a dreamy feast of colors. Moved by this wonder of nature, I felt a deep artistic inspiration and had a strong urge to create a work of art. I felt an implicit message of conveying the healing power of nature to humans through rules that were layered or messy, but at the same time seemed artificially placed like a well-organized garden. Looking at them, I felt floating. The title also came to mind immediately. The complex images expressed in my paintings are not limited to attempts to express objects realistically. 


This work attempts to implicitly express the various changes hidden in our lives, such as the majesty of a sunset. In the abstract image of infinite space, the creation and disappearance of existence is repeated through erasing and overpainting, and specific shapes come to life. And from there, a complex meaning system of symbols, metaphors, and suggestions is formed. The subject I am trying to express is land. However, it traces pictorial illusions, giving greater meaning to abstract expressions rather than concrete shapes. Try to construct geometric patterns that divide the screen and enjoy free pure abstraction without any obstacles.